Ježíš pro moderního člověka
1. vyd. nakl. Orbis, Praha, 1990 – 231 s.
2. vyd. nakl. Akropolis, Praha, 2003 – 292 s., ISBN 80-7304-033-6 ![]() ![]()
Ježíšova zvěst
Co to tedy znamená? Že Ježíš - vedle onoho zmíněného „kouzla osobnosti",
tj. jisté síly ducha a vůle a vedle oné jisté „krásy", která plyne z harmonie osobnosti
- pokud jde o obsah svých vystoupení, strhl své žáky nikoliv kázáním o „království božím",
nikoliv o budoucnosti. I to u něho hraje důležitou roli, ale podstata jeho
osobitého zapůsobení je v tendenci právě opačné: on od tohoto obecně lidově
prorockého stereotypu, od oné zájmy a pozornost nespokojených tradičně uchvacující,
![]() (...) Příčina jeho odlišného zapůsobení je vysvětlitelná toliko tak, že Ježíš nebyl především zvěstovatelem „království božího" ve smyslu ohlašování „budoucího věku"; to dělali všichni před ním a vedle něho. Ježíš však byl strhujícím zvěstovatelem okamžitého nároku na člověka z hlediska tohoto „budoucího věku", což je celým dosahem něco značně jiného. Podstata a smysl celé jeho zvěsti nezní „přijde království nebeské", nýbrž „změňte se vnitřně, neboť blízko je království nebeské!" (Mt 4, 17). Nebo v rozvinutější - a i tak zajisté jen zkratkové podobě: „Čas se již tak 'naplnil, království Boží je na dosah, změňte se vnitřně, věřte této radostné zvěsti! " (Mk 1, 15). Touto myšlenkou začínají ne náhodou Matouš i Marek líčení Ježíšovy veřejné činnosti: to u nich není věta jen jako jedna z jiných, nýbrž - a to nepochybně chtěli oba evangelisté vyjádřit tím, že postavili tato slova do čela líčení veřejné činnosti (moderní spisovatel by použil formy mota) — je to smysl Ježíšovy zvěsti, celé jeho zvěsti, společný jmenovatel každého příběhu, podobenství, morálního rozkladu atd.
![]() Ideál a skutečnost
Každý, kdo pozorně studuje novozákonní texty, shledá však přinejmenším,
že mezi tím, co Ježíš a jeho nejbližší očekávali, a co pak nadešlo,
je jistý zející rozpor. Očekávali království boží - přišla církev.
![]() (...) Ale je dějinnou skutečností, že odkaz díla a ducha velkých čistých osobností se téměř nikdy, ať se o to jejich nepřátelé a hlavně jejich stoupenci a ctitelé snaží sebevíc, nepodaří úplně zlikvidovat. Sen těch, kteří proti absolutní převaze despocie a zla na jedné, zlomené pasivity a zoufalé rezignace na druhé straně vydrželi, sen o spravedlivější a čistší lidské společnosti, odolává proti nejrozmanitějším zvratům, kterými pak dílčí myšlenky takové osobnosti procházejí. Může se podařit její odkaz znetvořit, to nejlepší v něm zakrýt či odsunout jakoby do pozadí. Ti však, kteří budou zítra hledat dál, obvykle dovedou za nánosem špíny a zmrtvělými konturami zřít život - prostě z toho důvodu, že pro to mají sami smysl. Tak i v křesťanství zdogmatizovaný obraz Krista nikdy nezatlačil úplně obraz Ježíše Nazaretského. Tento obraz ovšem začasté jakoby v dějinách křesťanství přecházel spíše do podzemí, do utrpení různých světců a kacířů, udržujících - nejednou s vypětím veškerých sil a na samém pomezí lidských možností - smysl díla mistrova proti autoritativním strážcům tohoto díla.
![]()
Závěr
Domníváme se, že jsme podali obraz, který plně odpovídá kritickému studiu jak pramenů,
tak i Ježíšovy doby a prostředí vůbec, který přitom nic nezamlčuje a neskrývá.
Současně se domníváme, že právě tento obraz, k němuž jsme dospěli,
nepracující ani sebemíň s hypotézou „nadpřirozena" a zázračna,
jak se v daném případě běžně dělávalo a dělává, zároveň Ježíšovu věc nijak nesnižuje,
nebagatelizuje její základy ani dílčí projevy, jak bylo v jiných zase pokusech rovněž časté.
Naopak, může ukázat dalekosáhlý lidský význam Ježíšovy věci. Je zde zároveň vysvětleno,
proč Ježíšova věc mohla hluboce zasáhnout do světových dějin. Proč o ni bylo svedeno tolik zápasů.
Proč i dnes - domníváme se - blízkost či vzdálenost jejího pochopení či nepochopení
není dána konfesijně, ale hranice mezi obojím probíhá křížem krážem mezi všemi konfesemi,
mezi lidmi nejrůznějšího světového názoru. O světový názor
- jak jsme viděli na každičké stránce této knihy - zde totiž vůbec nešlo.
Šlo však o závažné problémy člověka samého, jeho perspektiv i okamžiku, náročnosti i poshovění,
lásky i bolesti...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |